W 1846 roku Richard Cross, wielki miłośnik piór wiecznych ,wspólnie z synem założył firmę A.T. Cross Company, w mieście Providence, w stanie Rhode Island w USA. Tym samym stworzył najstarszą amerykańską markę produkującą artykuły piśmienne, które zachwycają do dziś. Pierwszymi produktami sygnowanymi nazwiskiem Cross były zdobione, srebrne i złote oprawki do drewnianych ołówków.
W 1876 roku, po 30 latach od momentu założenia A.T. Cross Company, syn Richarda - Alonso Townsend Cross uzyskał swój pierwszy patent i w całości przejął ojcowską spuściznę. Biznes pozostawał w rękach rodziny Cross przez 7 dekad i choć to właśnie Crossowie dali firmie nazwę i stabilną pozycję na ówczesnym rynku, to większy wpływ na historię tej marki miała rodzina Boss, która rozwijała i kontrolowała firmę przez kolejne lata.
W 1916 roku Walter Boss, wybitny sprzedawca pracujący w firmie A.T. Cross Company, otrzymał od Alonzo Crossa ofertę przejęcia firmy. Oferty oczywiście nie odrzucił i w ten sposób firma trafiła w ręce rodziny Boss. Walter dzięki swojemu talentowi oraz doświadczeniu w sprzedaży doprowadził markę do rozkwitu, tworząc w Stanach Zjednoczonych rynek dla drogich, prestiżowych i eleganckich artykułów piśmiennych.
Rodzina Boss na uznanie zasługuje przede wszystkim dlatego, że pod ich skrzydłami firma tworzyła i sprzedawała produkty, które miały możliwość konkurencji z innymi artykułami piśmiennymi, na rynku zdominowanym przez produkty europejskie. Nowy trend, odrzucający gusta z przeszłości i promujący smukłe długopisy wysokiej jakości, rozsławił markę i sprawił, że zaczęto uznawać ją za prestiżową, a to dotychczas było zarezerwowane jedynie dla produktów z Europy.
Wkrótce po przejęciu firmy przez Bossa nadeszła Druga Wojna Światowa. Cross, podobnie jak wiele innych firm produkcyjnych zaangażował się w działania wojenne, produkując części dla Army Signal Corps. W okresie powojennym większy wpływ na funkcjonowanie firmy mieli synowie Waltera: Ellery, Russell i Arthur. Wtedy też pióra wieczne zostały przyćmione przez pióra kulkowe. Był to kolejny trend zapoczątkowany przez A.T. Cross. Dzięki złotym i srebrnym metalowym piórom z dożywotnią gwarancją jakości trend ten trwał przez dziesięciolecia.
Firma była skrupulatna w swoim podejściu do produkcji piór, długopisów i ołówków, dyktując rygorystyczne standardy, których pracownicy A.T Cross przestrzegali na wszystkich z około 150 etapów produkcji i montażu. Większość prac montażowych była wykonywana ręcznie w siedzibie firmy w Lincoln, w stanie Rhode Island, gdzie wykwalifikowani pracownicy, pełniący jednocześnie funkcje kontrolerów ds. jakości, uważnie monitorowali skomplikowany proces tworzenia jednych z najbardziej cenionych na świecie produktów. Jeśli przyrząd do pisania Cross nie spełniał tolerancji produkcyjnych, np. rowki nie były wygrawerowane z dokładnością do jednej dziesięciotysięcznej cala lub pióro wykazywało najmniejszą możliwość zaschnięcia w nim atramentu, produkt był natychmiast odrzucany. W rezultacie tylko niecałe 2 procent zakupionych artykułów piśmiennych zostało zwróconych, w ramach szeroko rozpowszechnionej dożywotniej gwarancji.
Współcześnie marka Cross to nie tylko artykuły piśmienne, takie jak pióra czy długopisy. Firma oferuje dziś szereg produktów luksusowych, takich jak okulary, skórzane portfele i etui. Podobnie jak wielu innych producentów artykułów piśmienniczych Cross wkroczył w erę cyfrową, produkując hybrydowe rysiki, odpowiednie do użytku z ekranami dotykowymi urządzeń mobilnych.
Od lat 70 ubiegłego wieku Cross jest też oficjalnym dostawcą długopisów i piór do Białego Domu. George W. Bush i Bill Clinton upodobali sobie pióra Townsend. Barack Obama także początkowo pisał piórem z tej serii, a później zdecydował się na Century II, z resztą tak samo jak Donald Trump.